Mijn verhaal

 

“Mama, hoe lang MOET ik eigenlijk naar school?” Ik herinner me nog glashelder wanneer ik deze vraag als zesjarige stelde. Bij het antwoord zakte de moed me helemaal in de schoenen. Maar, opgeven stond en staat niet in mijn woordenboek. Uiteindelijk heb ik het volgehouden tot mijn 27ste en behaalde ik het diploma van doctor in de biomedische wetenschappen. Een hobbelig parcours was het zeker, met véél vallen en nog meer keer opstaan.

 

Na mijn opleiding bleef ik aan de Katholieke Universiteit Leuven en werkte er als onderzoeker. Eén van de aspecten aan een job als onderzoeker is het begeleiden van studenten. Dit gaf me enorm veel positieve energie. Hierbij viel het me op dat studenten vaak vastliepen op bepaalde ‘problemen’ omdat ze bleven vasthangen in hun ‘tekortkomingen’ en vergaten dat ze ook over bepaalde ‘talenten’ beschikten. Hier groeide de honger naar een middel om talenten in kaart te brengen bij (jong)volwassenen. 

 

Ondertussen werd ik mama van 2 lieverds. En toen … 25 jaar nadat ik dé vraag had gesteld, vroeg mijn oudste zoon aan mij: “Mama, hoe lang MOET ik eigenlijk naar school?” Een leerprobleem, in ons geval dyslexie, vormt geen bovenste-beste combi met school. Opnieuw viel het me op dat we heel goed weten wat niet goed loopt. We ‘vergeten’ te kijken naar wat er naast tekortkomingen ook  aan talenten in onze rugzak zit. 

  

 Een nieuwe missie werd geboren die ik met veel passie wil volbrengen:

 

Talenten bij jongeren en volwassenen ontdekken om deze als tools te kunnen inzetten met als doel een energievolle, vreugdevolle onderwijsloopbaan & carrière kunnen uitbouwen. Als het even kan wil ik mijn steentje bijdragen aan het hervormen en moderniseren van ons onderwijs. 

 

Een carrièreswitch diende zich aan. Mijn onderzoeksloopbaan, die ik gepassioneerd heb uitgeoefend gedurende 13 jaar, liet ik tijdelijk achter mij. Ik werd erkend KernTalentenanalist & leerkracht bij Eureka onderwijs om mij te specialiseren in (de ondersteuning van) leerproblematieken, een passie die ik nu uitoefen in combinatie met een onderzoeksstatuut aan de Universiteit Gent. Mijn kritische ingesteldheid en analytische geest zijn onderzoekscompetenties die ik meeneem in mijn rugzak om mijn nieuwe dromen te verwezenlijken.

 

Elke